נורית דור חיים

23 ינו 20192 דקות

מרגישים תקועים? זה קורה לכולם.

עודכן ב: 16 פבר 2021

זוג נחמד שהגיע לסדנא שלי לאסוף את הפריטים שהושארו שאלו אותי בביישנות: "תגידי, אף פעם אין לך חסם יצירתי? רגעים שאת פשוט משתעממת? שאין לך חשק ליצור?" זו שאלה מעולה. כי זה ממחיש את החשש הראשוני שיש למגוון בעלי מקצוע ולאו דווקא אנשי אומנות או יצירה. הרי שיש מאפיינים יצריתיים בכל עבודה ובכל המקצועות החל מרואי חשבון, מהנדסים, אדריכלים ואפילו לספרנים. ובתרבות המערבית המקדשת את ההתקדמות בסולם ההיררכי באופן אקספוננציאלי, תחושת תקיעות וחוסר השראה יכולה להוביל לחרדות ודכדוך. אז איך מתמודדים ומה עושים בכדי לשחרר את התחושה ולהציל את המצב. בטור הבא אנסה להביא מספר דרכים להתמודדות:

1. בואו נתמודד ונבין - לא הכל זוהר. זה המצב. שעמום זה חלק מהחיים. וכמו שחשוב שילדנו ידעו שזה בסדר להשתעמם, גם אנחנו כמבוגרים חווים את התחושה הזו, רק שבדרך כלל, רובינו ישר פותחים את הטלפון ומשם ההמשך ידוע. אבל הדרך היותר מתגמלת לטווח הארוך היא להתמודד באופן ישיר עם התחושה, ודווקא להיפך, כאשר צריך לעשות עבודה שאינה מעניינת אותנו, שהיא חלק מהיומיום הסיזיפי שלנו, להפוך אותה למשחק. לאתגר ולהציב לעצמינו יעדים חדשים בביצוע שלה. מה שנקרא Gamification.

2. לנשום עמוק ולהתייחס לכל העניין כתהליך. בכל יצירה וחדשנות באשר הם יש תהליך. תהליך של גיבוש, של פיתוח. רעיונות יצירתיים מתגבשים מתוך שילוב של רעיונות ואלמנטים שונים יחד. ולכן, לעיתים קרובות, גם צריך לבצע שינויים והתאמות ברעיונות המקורי, בעולמות של יצירה בבטון ובעץ, מדובר על לשנות חומר גלם, כלי עבודה תהליכי עבודה ופיתוח.

3. הגדירו מחדש את הבעיה. לפעמים התחושה של תקיעות נובעת מהגדרה לא מדויקת של הבעיה שאנחנו מנסים לפתור. לעיתים, כל מה שצריך לעשות, זה להגדיר מחדש המטרה, לדוגמא, עסקים רבים פונים קודם כל לשינוי המוצר בעוד שמקור הבעיה היא הגדרה לא מדויקת ונכונה של הנישה וקהל היעד שלהם.

4. לכו לכיוונים חדשים. בכדי לפתור תקיעות יצירתית ואחרי שכבר חשבתם שראיתם הכל, תנסו ללכת לכיוונים חדשים. תחוו התאהבות בתחום חדש, גם אם הוא לא מכניס לכם כסף באותו הרגע. הכסף כבר יגיע וגם התקיעות תיפתר בתחום הראשון ולבסוף תגיעו לאיזון כלשהו או לביצוע שינוי משמעותי בחייכם.

5. התבוננו פנימה. בטח אתם חושבים, מקודם החוצה אחר כך פנימה? הסיבה שאני כותבת את הדרך הזו כאחרונה, כי אולי היא המורכבת והארוכה ביותר ואילו אנחנו אוהבים אינסטנט. כאן ועכשיו.

תחושת תקיעות, או חוסר השראה היא תחושה שיכולה ללוות אותנו שנים. בכדי לשנות באמת את התחושה הזאת עלינו

לעשות תהליך מעמיק עם עצמינו. תהליך של התבוננות פנימית, שאלת שאלות כמו, מי אני באמת? מה אני רוצה? לאן אני רוצה ללכת? מה עושה לי טוב? איזה סוג של פעילות גורמת לי אושר? רק כאשר נוכל להתמודד עם התשובות לשאלות אלו נוכל קצת לצאת מתחושה הזו. ובמצב שכזה, ככל הנראה, נצטרך כבר לקחת הרבה אוויר לנשימה וסבלנות עד אין קץ בכדי להתחיל לבצע את השינוי המיוחל.

למידע על סדנאות לארגונים לפיתוח חשיבה יצירתית בארגונים

    970
    1