Copy code { "@context": "https://schema.org", "@type": "WebSite", "url": "https://www.grayish.co.il", "name": "GRAYISH & CO", "publisher": { "@type": "Organization", "name": "GRAYISH & CO", "url": "https://www.grayish.co.il", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "https://www.grayish.co.il/path-to-your-logo.png" } }, "description": "GRAYISH & CO specializes in [brief description of your business, such as 'high-quality handmade ceramics and home decor'].", "potentialAction": { "@type": "SearchAction", "target": "https://www.grayish.co.il/search?q={search_term_string}", "query-input": "required name=search_term_string" יצירתיות היא שם המשחק בארגונים, אז איך נעודד אותה אצל ילדנו? Grayish & Co - בית לעיצוב ולסדנאות יצירה https://static.wixstatic.com/media/f851e1_9c1b0f84f621428dbffaabc2203c2ef6~mv2.jpg/v1/fill/w_1000,h_665,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01/f851e1_9c1b0f84f621428dbffaabc2203c2ef6~mv2.jpg
top of page

יצירתיות היא שם המשחק בארגונים, אז איך נעודד אותה אצל ילדנו?


כבר כמה שנים שאני עוקבת אחרי כתבות ומחקרים המספרים כי תכונת האופי הנדרשת ביותר בעולם העסקי החדש היא יצירתיות. במקביל, אילו הייתי יכולה לקבל שקל על כל פעם שאחד המשתתפים בסדנאות הגיבוש שלנו אמר: "יצירתיות? מעולם לא הייתי יצירתי, גם לא בילדותי. פשוט אין לי את זה" הייתי כבר מיליונרית. באופן מפתיע, דווקא אלו המעידים על עצמם שהם חסרי יצירתיות בסדנאות, הם אלו המביאים לעיתים קרובות את הפתרונות הכי יצירתיים. ואולי, רק אולי, היצירתיות הייתה חבוייה שם עוד מתקופת הילדות?

במהלך הסדנאות התחלתי לשאול את המשתתפים, מה קרה שם, מאיפה נוצר חוסר האמונה הזה בעצמינו. רבים מהסיפורים היו דומים בקווים הכללים. כמעט תמיד היה שם "מבוגר אחראי" שדאג להוריד להם בדרך כלל את הביטחון העצמי בתחום היצירה והכווין אותם למחוזות אחרים.


את הפוסט הבא אני כותבת לכם ההורים, בכדי שנוכל לגדל כאן דור שקצת יותר מאמין בעצמו.

נכון שהם גאוני אינסטוש וטיקטוק, אבל יצירתיות היא למעשה השילוב בין המוכר והידוע ולבין יצירת הקשרים חדשים. ואלו בדרך כלל לא מתקיימים על גבי המסך.


אני רוצה לצלול לתוך עולם היצירתיות המופלא של הילדים ולספר כיצד נוכל להשתמש בפעילות יצירה ומלאכת יד בכדי לפתח ולהשפיע על היצירתיות של ילדינו . אשתף כמה טיפים ממקור ראשון ואולי גם אנחנו נזכר שאי שם היינו יצירתיים.

יצירה מעוררת ומפתחת את הדמיון

כל פעילות הקשורה ליצירה ולמלאכת יד מציתה את דמיונם של הילדים, בין אם הם יוצרים טירת אגדה מקרטון או ספינת חלל שיכולה לנסוע לגלקסיות רחוקות באמצעות מקלות ארטיק צבעוניים, לבין עם הופכים צמיג לשרפרף או אבקת בטון לשעון.

יצירה פותחת אפשרויות אינסופיות. כאמא, ראיתי ממקור ראשון כיצד יצירה יכולה להעביר את הילדים שלנו לארצות קסומות שבהן הם אדריכלי החלומות שלהם.


עצם הפעולה של בחירה ושימוש בחומרים מגוונים שילוב צורות והתנסות בצבעים היא למעשה הזמנה לחשוב מחוץ לקופסא. היא מעודדת אותם לחקור רעיונות לא שגרתיים, ליצור קשרים בין דברים שלכאורה לא קשורים, ולחזות בחלומות שלהם קמים לתחייה.


טיפ חשוב: כאשר אתם יוצרים איתם, נסו לנהוג באיפוק ולתת רק קווים מנחים. לא לבקר את בחירותיהם, התוצר אינו עד כדי כך חשוב בשלב הראשוני אלא עצם ההתנסות.

זכרו! כל "כישלון" הוא שיעור

כמבוגרים כבר למדנו לשנן "אין כישלונות, יש אתגרים ושיעורים לדרך".

גם ביצירה אנחנו יודעים כי לא תמיד הכל עובד חלק. יש "תקלות", לא תמיד הדברים יוצאים מדויקים כפי שתוכננו מראש ולא הכל נראה כמו בפינטרסט.

אבל נחשו מה? כישלונות קטנים וגדולים בתהליכי היצירה האלה, הם למעשה ההזדמנויות של הילדים לפתח את כישורי פתרון הבעיות שלהם, להתמודד עם התחושה שלא תמיד הכל יוצא מושלם ושתמיד יש מקום לשיפור.

אין צורך לשקר לילדים ולהכריז "זה מושלם!". שימוש במשפט כמו: "זה מושלם בשבילי" או "זה מושלם בשביל פעם ראשונה" מאפשרת מרחב לגדילה ולהתפתחות.

יצירה מעודדת ילדים לחשוב בביקורתיות, להתנסות בגישות שונות ולמצוא פתרונות יצירתיים לבעיות. הם לומדים שלפעמים, היצירות יוצאות הדופן במיוחד, נובעות מהכישלונות הכי לא צפויים.

כישורי פתרון בעיות אלה לא רק משרתים אותם היטב בחדר היצירה, אלא גם הופכים לנכסים יקרי ערך שהם נושאים לאורך החיים.


לדוגמא: כאשר חיית האוריגמי של ילד אינה דומה להדרכה של YouTube, הם עומדים בפני האתגר של להבין מה השתבש וכיצד לתקן זאת. באמצעות ניסוי וטעייה, הם לומדים את עקרון ההתמדה, החוסן הרגשי שלהם מתפתח ואם תסייעו להם להבין את הטעויות, הם ילמדו מהן ואלו ישמשו אותם כאבני קפיצה לקראת שיפור.


אוגרימי של חתול
אורגימי כתהליך למידה

יצירה משפרת את כושר הביטוי העצמי: יצירה כשפת רגשות

דמיינו את היצירה כשפה צבעונית שדרכה ילדים יכולים לבטא את עצמם. זו דרך לתקשר את המחשבות והרגשות שלהם מבלי לומר מילה אחת. כהורים, אנו עשויים לחשוב שאנו יודעים הכל על ילדינו, אך יצירה חושפת לעתים קרובות צד שלהם, שאולי לא נחשפנו אליו קודם לכן.

יצירה מעניקה לילדים את החופש לשפוך את ליבם בעבודתם, ומאפשרת להם לבטא את השמחות, הפחדים, התקוות והחלומות שלהם.

בין אם זה ציור פשוט וחופשי בו פתאום נגלה כי הילדה שלנו דווקא מאד מתעניינת בדינוזאורים, או ביצירה של צמיד חברות מגומיות לחבר טוב, ילדים מגלים בעשייה יצירתית יכולות ריכוז ומורכבות חדשות. כל יצירה היא צוהר שלנו לעולמם, אם רק ניקח את הזמן להתבונן בה.


בנוסף, יצירה מעניקה לילדים דרך לפתח את הסגנון והזהות הייחודיים שלהם. היא עוזרת להם לאמץ את האינדיבידואליות שלהם ולהעריך את היופי שבגיוון. על ידי עידוד ביטוי עצמי, אנו מאפשרים להם לבנות ביטחון עצמי ולאמץ את היופי בלהיות שונה.


אבל הילד שלי כמוני, הוא לא יצירתי. מה אפשר לעשות?

בואו נתעכב רגע על השאלה עד כמה היצירתיות היא גנטית והאם ניתן לפתח אותה:


יצירתיות, כמו היבטים רבים של התנהגות אנושית, היא משחק גומלין מורכב של טבע וטיפוח כאחד.

בעוד שלאנשים מסוימים יש נטייה גנטית ליכולות יצירתיות מסוימות, היצירתיות אינה נקבעת רק על ידי הגנים שלנו. מחקרים מראים שיצירתיות היא מיומנות דינמית שניתן לטפח ולפתח לאורך זמן.


בשנים האחרונות תחום מדעי המוח שופך אור על תפקידו של המוח ביצירתיות. בעוד שבעבר סברו כי המוח מחולק לשניים - הצד הימני שאחראי לפעילות יצירה והצד השמאלי שהוא הצד האנאליטי, מחקרים חדשים היום שופכים אור על כך שהאזור הקדמי במוח שלנו, קליפת המוח הקדמית (Fronatal cortex), קשורים למיומניות של ניהול, לגמישות המחשבתית ולפתרון בעיות באופן יצירתי. למעשה בכדי להגיע לפתרונות יצירתיים אנחנו מפעילים מספר אזורים במוח. ולמה כל ההסבר הזה טוב? אולי כי ההסבר הזה יכול קצת להרגיע את כל אלו שחושבים ש"פשוט אין להם יצירתיות". אז נכון שגורמים גנטיים יכולים להשפיע על התפתחות אזורי המוח הללו, כמו גורמים חיצוניים, כגון חוויות וסביבה, ממלאים תפקיד משמעותי בעיצובם אבל לכולנו יש את אותו המוח.


המוח הימני והמוח השמאלי
פעם חשבו שיש רק מוח ימני ומוח שמאלי היום מבינים שאלו יחסי הגומלין בין השנים גם באמצעות האזור הקדמי של המוח


כהורים, אנו ממלאים תפקיד מכריע בטיפוח היצירתיות של ילדינו. הנה כמה אסטרטגיות שיעזרו בטיפוח ופיתוח הפוטנציאל היצירתי שלהם:


  1. עודדו משחק וחקירה. אפשרו לילדים לעסוק במשחק לא מובנה ולחקור פעילויות שונות. בין אם זה ציור, בנייה עם בלוקים או יצירה עם חימר, תנו לסקרנות שלהם להוביל את המאמצים שלהם.

  2. ספקו להם גישה לחומרים מגוונים. הציעו מגוון רחב של ציוד מלאכה וחומרי אמנות על ידי מתן גישה למגוון צבעים, טקסטורות וכלים, דבר שיעצים אותם ויעודד אותם להתנסות וליצור יצירות ייחודיות.

  3. טפחו סביבה חיובית. צרו סביבה תומכת ולא שיפוטית שבה ילדים מרגישים בטוחים לקחת סיכונים יצירתיים ולהביע את עצמם בחופשיות.

  4. תנו מרחב להתבוננות בטעויות שבדרך. אמצו טעויות כפי שהזכרתי קודם לכן, טעויות הן הזדמנויות למידה חשובות. עודדו את הילדים לראות בטעויות חלק מתהליך היצירה וחגגו איתם את המאמצים שלהם במקום להתמקד רק בתוצאה הסופית.

  5. היו מודל לחיקוי. הפגינו את היצירתיות והסקרנות שלכם. עסקו בפעילויות יצירתיות לצד הילדים, הראו להם שליצירתיות אין מגבלות גיל.

  6. טפחו סקרנות. עודדו את הילדים לשאול שאלות, לחקור רעיונות חדשים ולחפש חוויות חדשות. הסקרנות מעודדת יצירתיות ונותנת השראה לילדים להסתכל על העולם מזוויות שונות.

  7. עודדו יצירה עם חברים של ילדכם. ילדים רבים אוהבים לעשות פעילות משותפת עם חברים . הציעו להם ליצור יחד עם חברים לעשות גם פעילות יצירה - כך גם המלא רק שתשפרו את היצירתיות אלא גם מטפח מיומנויות חברתיות.

  8. הגבילו את זמן המסכים. אולי זו הנקודה הכי מאתגרת. כי ביננו ממזמן המסכים הפכו להיות הבייביסיטר הזול ביותר שקיים בשוק. אך בעוד שלטכנולוגיה יש את היתרונות שלה, זמן מסך מוגזם עלול לדכא את היצירתיות. כן כן. גם כאשר מדובר במיינד קראפט ומשחק משותף עם חברים אונליין. עודדו איזון בריא בין פעילויות מבוססות מסך ומשחק מעשי ויצירתי.

ענו לסקר ותוכלו לראות תוצאות של אחרים...

אילו פעילויות יצירה אתם אוהבים לעשות עם הילדים שלכם?

  • לבשל ולאפות

  • כל מה שקשור למחזור חומרים

  • ציור וצביעה

  • יצירה עם חומרים שאנחנו מוצאים בטבע


לסיכום, יצירה היא כלי רב עוצמה שפותח את הפוטנציאל היצירתי בכל ילד.

באמצעות יצירה, ילדים יכולים לחקור את הדמיון שלהם, לפתח כישורי פתרון בעיות ולבטא את עולמם הפנימי. בעוד שהיבטים מסוימים של יצירתיות עשויים להיות בעלי מרכיב גנטי, חיוני להכיר בכך שיצירתיות היא מיומנות שניתן לטפח ולהרחיב באמצעות סביבות וחוויות תומכות.


33 צפיות0 תגובות
bottom of page