מה הקשר בין שינוי ליציאת בני ישראל ממצריים?
top of page

מה הקשר בין שינוי ליציאת בני ישראל ממצריים?

טוב אולי חשבתם שאני מתכוונת להגיש לכם כאן ניתוח מעמיק של ההגדה (אבל את זה אשאיר לכם לשולחן החג), התשובה פשוטה יותר, הקשר בין יציאת ישראל ממצרים לשינוי הוא, חירות. החירות שלנו לצאת מן שעבוד תמיד כרוכה בשינוי של המציאות הקיימת בחדשה.

פסח הינו חג המסמל את היציאה מעבדות מחירות. ישנם לא מעט אנשים אשר חווים את הרצון לשינוי לעיתים אנחנו רואים זאת במשבר גיל ה-40 המפורסם, לעיתים השינוי מגיעה בשלבים מוקדמים יותר. אך מה שבטוח שבדרך כלל, התהליך של כמיהה לשינוי, בין אם מדובר של בשינוי התנהגותי, שינוי פיסי, או שינוי בקריירה או שינוי ארגוני מלווה בהרבה שאלות, חששות וחוסר וודאות.




בחרו את השינויים בקפידה

אני אוהבת שינויים. אבל לא כל שינוי הוא דווקא טוב, ולכן גם אני בוחרת את השינויים בחיי בקפידה. השינוי האחרון שלי היה כשבחרתי לצאת לעצמאות מקצועית? מוחלטת, לאחר לא מעט שנים בתפקידי ניהול בחברות הייטק וחברות פיננסיות. חשוב להבין כי בכדי לצאת לחירות, לא דיי בפשוט להחליט, אלא התכנון חשוב לא פחות. כמו שבני ישראל הלכו להם 40 שנה במדבר, אף הם תכננו מראש את המסע, אולי הם לא שיערו שייקח להם כל כך הרבה זמן, והם בטח שלא חזו את התלאות שבדרך. אבל לפעמים המסע הוא חלק מהעניין. הרבה פעמים בדרך לשינוי ישנם משברים והנובעים מקונפליקטים פנימיים , בטור זה, אני אנסה למקד מספר דרכים להתמודד עם משברים הפנימיים והחששות שאנחנו נתקלים בהם בדרך.


1. המשבר הראשון: "אני חייבת שינוי! אבל אני מפחדת!". הצורך בשינוי בדרך כלל מתרחש כאשר אנחנו מגיעים לנקודה שבה אנחנו מבינים כי כללי המשחק השתנו, משהו כבר לא עובד כבעבר ואנחנו חייבים לבצע שינוי. יחד עם זאת, אני מכירה אנשים רבים שהמילה שינוי מעלה בהם חששות והתנגדות. בשלב זה, בכדי להוריד את רף החששות, שווה קודם כל לבחון כיצד השינוי ישפיע על חיי? איך החיים שלנו יראו לאחריו? ולהתחיל לפרק את השלבים של השינוי לגורמים.

2. המשבר השני: "כל הדרכים מובילות לרומא! אז למה דווקא הדרך הזו??". באמת שישנם הרבה דרכים לבצע שינוי משמעותי בחיים. כאשר אנחנו מתחילים לתכנן את השינוי, עלינו להתייחס לכל הפרמטרים הקשורים לתהליך, כמו: כמה זמן הוא ייקח? מה הם אבני הדרך הנכונות לביצוע השינוי? אילו סימנים בדרך יתנו לי תחושה או סימן שאני בדרך הנכונה?

3. המשבר השלישי: "מה בכלל חשבתי לעצמי? כל השינוי הזה בכלל לא מתאים לי! ". לא פעם עולה השאלה המבלבלת הזו, בדיוק מצבים בהם הקושי הוא גדול מכדי להכילו. כאשר זו עולה, תתמקדו תמיד בשאלות,

"האם אנחנו מצליחים לראות ניצנים קטנטנים של שינוי?" האם הדרך משרתת את המטרה הגדולה יותר? תתמקדו במטרה ולא בדרך. משבר רביעי: "אני כבר רואה את האור שבקצה המנהרה! אבל זה עדיין לא מרגיש לי מדויק..." שינויים מלווים בעלויות ומורדות, זהו טבעם. בשלב מסוים אנחנו כבר מרגישים שאנחנו על דרך המלך אבל עדיין יש כמה דיוקים שעלינו לעשות. גם כאן עלינו לשאול שאלות ברורות: מה עושה לי טוב בתהליך השינוי? מה יגרום לי להיות במיטבי? הציפייה לראות את "הסוף" היא טבעית קחו את זה בקלות. ודעו שככל הנראה אתם בכיוון הנכון.

לסיכום, הדרך לשינוי אינה פשוטה ולעיתים קרובות מעוררת שאלות רבות ומורכבות, ומצריכה גם הרבה אורך רוח, רצון לדיוק וחקירה פנימית מתמשכת. בהצלחה!


נורית דור חיים – מעצבת, ומלווה ארגונים לפיתוח חשיבה יצירתית, ובעלת סטודיו לסדנאות יצירה Grayish & Co

Grayish.co.il | 054-4809905

📷

44 צפיות0 תגובות
bottom of page