כשיש אינסוף הזדמנויות חייבים מיקוד עסקי
top of page

כשיש אינסוף הזדמנויות חייבים מיקוד עסקי

עודכן: 9 בפבר׳ 2019

חיכיתי לשיחה הזו שתגיע. זו שיחת תזכורת מ"העולם" הקודם אלי. היא עולה מולי בוואטס-אפ, אנחנו כבר מכירות שנים, מהתואר הראשון, אז היא הייתה מתרגלת באחד הקורסים שלמדתי ובתואר השני, היא התקדמה בסולם הדרגות במוסד האקדמי שבו למדתי, היא פונה אלי באופן אישי עם כוונות טובות, ואנחנו עוברות מוואטס-אפ לשיחת טלפון. היא מספרת: "יש עכשיו תואר חדש, זו הסמכה מיוחדת של שלוחה של האוניברסיטה אמריקאית, הסמכה מיוחדת, שתעניק לך כלים ונטוורקטינג מעולה, ואולי אפילו ביקור ב- NASA ו-3 שבועות בניו-יורק."

היא עוקבת אחרי בפייסבוק והיא בטוחה שזו תכנית שיכולה להתאים לי. אז הרהרתי עמה לרגע בקול רם "אולי אני אפתח מוצר ייחודי מבטון יחד עם NASA?" הרעיון נשמע לי דיי משעשע בתחילה. שיתופי פעולה זו תמיד הזדמנות מעניינת וניו-יורק? אולי זה יהיה ב י ד י ו ק בקיץ? נפלא להיות בניו-יורק בקיץ. וחזרה למציאות, הרי יש פואנטה לסיפור. הסיפור הוא דיוק בתהליך היזמות. דיוק של מאמצים בבניית ופיתוח עסק לעומת הצורך האינסופי ביצירת משאבים וחדשנות ארגונית.


הקונפליקט שבדיוק

לכל ארגון ומיזם יש צורך ממשי לחדשנות, בכדי לשרוד. זה לא משנה אם מדובר בחנות לחומרי בניין, ארגון בתחום הפינטק או הביו-טכנולוגיה. יחד עם זאת, לכל ארגון יש כמות משאבים נתונים, בין אם מדובר משאבים כספיים או הון אנושי. לעומת זאת, ההזדמנויות עסקיות ורעיונות יש אינסוף. באמת. ועל כן, צריך לדעת כיצד למקד את חשיבה היצירתית בכדי לייצר דיוק משמעותי בתהליך בחינת ההזדמנויות העסקיות, תוך כדי כך לשמור על הייחודיות של העסק שלא יאבד את ה- DNA שלו.


1. להתמקד בחזון של העסק. לכל עסק יש את הסיבה שלשמו הוקם. הגדירו את החזון של המיזם שלכם. את מי הוא בא לשרת? מה הייחוד שלו ? מה החדשנות בסל המוצרים או השירותים שלו? החזון לא צריך ארוך מדובר על כמה משפטים משמעותיים שמביאים את הייחוד שלכם, של האנשים שעובדים בעסק. בעת בחינת ההזדמנות העסקית, חזרו לחזון, האם היא משרתת את החזון מתחברת אליו או לא?


2. בחנו את הסל המוצרים הקיים. בלי רחמים. בכל עסק יש מוצרים ושירותים מוצלחים יותר ופחות. בכדי להכניס פיתוח חדש לעסק, או קו מוצרים חדש או אפילו לפעול לכיוון מטרה חדשה, לעיתים עלינו לנפות מהמוצרים הקיימים. יש מוצרים שכבר לא משרתים את ה- DNA העסקי, או אינם רווחיים דיה. לפעמים מדובר בשיתוף פעולה שנרקם, בתחילתו של העסק אבל לא צלח אבל עדיין ממשיך להתקיים. התחילו בבדיקה פיננסית כנה, השקעה מול תועלת כספית. פתאום נגלה כי אין הכנסות משמעותיות ממוצר או שירות מסוים אבל הוא עונה לנו על צורך רגשי. כאן נצטרך לבדוק לעומק, מה עושים עם אותו מוצר או שירות. האם משאירים אותו, משפרים אותו ואולי מנסים באמצעות גורם שלישי לעשות לו "Spin Off" ולהפיק ממנו סיפור הצלחה.


3. ערכו רשימה של יתרונות וחסרונות ומהי הצלחה. כפי שכתבתי בתחילה, לכל ארגון משאבים קיימים כניסה לתחום חדש, או אפילו פנייה לקהל יעד חדש, מחייבת משאבים של תשומת לב ומשאבים כלכליים. ולכן, בעת בחינת תחום חדש עלינו לבחון מה יעניק התוצאה הסופית שאנחנו מעוניינים להשיג באמצעות ההזדמנות העסקית הזו, מה המכשולים בדרך מה היתרונות החסרונות של הדרך אליה אנחנו מעוניינים לפנות. חשוב מאד בשלב זה לא ליפות את המציאות, התייעצו עם חברים, או אנשי מקצוע או בדקו מה אחרים עשו, האם שיתופי פעולה או הזדמנויות עסקיות מסוג דומה תרמו להם ומה הם השיגו באמצעותם.






בתמונה: גוף תאורה חדש שפותח כתוצאה משיתוף פעולה עם מעצב תפאורות



נורית דור חיים – מעצבת מוצרים ומלווה ארגונים לפיתוח חשיבה יצירתית ובעלת סטודיו לסדנאות יצירה Grayish & Co

Grayish.co.il | 054-4809905

51 צפיות0 תגובות
bottom of page